Skip to main content

Sortida a la Maternitat d’Elna

El dijous 21 d’abril els alumnes de 4t d’ESO vam fer una sortida al sud de França. Vam llegir La Maternitat d’Elna i vam fer la sortida tot fent tres parades de camí: la Maternitat, la platja d’Argelers i el poble de Cotlliure . En aquest viatge ens va acompanyar l’Assumpta Montellà, l’escriptora del llibre, ella ens va explicar el llarg camí de l’exili de moltíssimes persones que un dia per l’altre, van haver de deixar-ho tot i de refugiar-se al país veí. Moltes famílies catalanes i espanyoles durant la postguerra civil espanyola, van haver de fugir cap a la frontera,  pensant que França els donaria una bona acollida, i es van trobar que els francesos els van tancar en camps que en deien d’acollida. En aquests camps, situats la majoria al costat de la costa, els refugiats hi malvivien i passaven moltes penúries, malalties i gana. I molts d’ells no van poder hi van deixar la vida.  Allà va ser on una gran dona de nacionalitat suïssa, l’Elizabeth Eidenbenz, va veure com patien les mares embarassades, i sabent que la taxa de mortalitat infantil era molt alta, va pensar de fer un gest per ajudar les futures mares i els seus nadons. Així doncs, va demanar ajudes a Suïssa i va buscar un lloc per acollir i donar caliu a les futures mares: la Maternitat d’Elna (Elna és un poblet de la comarca del Rosselló molt proper a la platja d’Argelers). Gràcies a l’Elizabeth es van poder salvar moltes vides d’infants i de mares. Dins de la maternitat, ens vam poder fer una idea de tot el que ens explicava l’Assumpta, i de la pau i la tranquil·litat que tenien les mares i els nadons que van tenir la sort de poder-hi anar. Després vam anar a la platja d’Argelers, en aquell moment estava plovent i feia vent, i vam poder posar-nos a la pell de com patien tota aquella gent. Quan vam acabar de dinar, vam visitar a Cotlliure, la tomba del gran poeta, Antonio Machado. Ell també va morir a l’exili.

Aquests fets ens han fet reflexionar amb la llarga guerra civil que es viu a Síria, la qual ha provocat que molta població també s’hagi convertit en refugiada i que desesperadament se’n vagi del seu país, amb tot el que això comporta.

Malgrat que hagin passat 77 anys de la postguerra civil espanyola, veiem que aquesta situació s’ha tornat a repetir. I creiem que només si som capaços d’explicar i conèixer aquest episodi de la nostra  història,  serem capaços de poder-ho evitar.